Komunikat prasowy

Amazon.pl sprawdził, czy Polacy są tradycjonalistami w kwestii Świąt, prezentów, emocji i zmieniających się tradycji świątecznych

Amazon.pl sprawdził, czy Polacy są tradycjonalistami w kwestii Świąt, prezentów, emocji i zmieniających się tradycji świątecznych

Coraz więcej Polaków marzy o tym, by spędzić Święta mniej tradycyjnie, z dala od domu – ponad ¼ badanych (26 proc.) chciałaby wyjechać do ciepłych krajów lub w góry np. na snowboard.

Amazon.pl sprawdził, czy Polacy są tradycjonalistami w kwestii Świąt, prezentów,  emocji i zmieniających się tradycji świątecznych

22/11/2023

Coraz więcej Polaków marzy o tym, by spędzić Święta mniej tradycyjnie, z dala od domu – ponad ¼ badanych (26 proc.) chciałaby wyjechać do ciepłych krajów lub w góry np. na snowboard.

W tym roku Polacy planują wydać na upominki świąteczne średnio 650 zł, w tym największa grupa badanych (24 proc.) chce przeznaczyć na prezenty od 251 zł do 500 zł.

44 proc. Polaków kupuje prezenty w sklepach internetowych, a 67 proc. uważa, że dzięki zakupom online może znacznie łatwiej i szybciej nabyć prezenty.

Blisko połowa respondentów (47 proc.) chciałaby dostać pieniądze lub kartę podarunkową.

 

Warszawa, 23.11.2023 r. – Amazon.pl we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS przeprowadził badanie, w którym sprawdził, czy Polacy w kwestii Świąt nadal są tradycjonalistami, jakie emocje towarzyszą im w tym czasie oraz jaki mają stosunek do prezentów. Aż 64 proc. Polaków ubiegłoroczne Święta Bożego Narodzenia spędziło tradycyjnie w domu, w otoczeniu rodziny. W tym roku o Świętach w dużym gronie rodzinnym marzy z kolei tylko 30 proc. badanych, a coraz więcej chciałoby spędzić je z dala od domu, w ciepłych krajach, na plaży lub w górach (26 proc.). O wyjeździe za granicę marzą głównie przedstawiciele Generacji X[1] (22 proc.) oraz kobiety (20 proc).

Prezent – praktyczny i w dobrej cenie

Z raportu Amazon.pl wynika, że Polacy bardzo lubią poszukiwanie i kupowanie prezentów. Ponad połowa z nas uwielbia obdarowywanie się prezentami i w tym roku aż 75 proc. respondentów zamierza także wręczyć swoim bliskim upominek. Polacy planują w tym roku przeznaczyć na prezenty średnio 650 zł, w tym 24 proc. chce przeznaczyć na ten cel od 251 zł do 500 zł, a 21 proc. od 501 zł do 1000 zł. Inflacja ma niemały wpływ na wydatki, jakie planujemy przeznaczyć na prezenty i Święta. 31 proc. badanych twierdzi, że będzie szukało promocji i okazji zakupowych, a 21 proc. zacznie wcześniej szukać prezentów, by móc je kupić w niższej cenie. Idealnym sposobem na oszczędne zakupy jest oczywiście czas promocji i 19 proc. Polaków decyduje się na zakup podarunków w okresie Black Friday. Co ciekawe, najmłodsi (Gen Z[2]) częściej lubią planowanie i kupowanie prezentów świątecznych i częściej korzystają z promocji. Warto zwrócić uwagę na fakt, że to kobiety wcześniej zaczynają rozglądać się za prezentami (już w listopadzie) – 22 proc. badanych i przeznaczają na nie nieco niższe kwoty. Mężczyźni z kolei częściej zakupu dokonują dopiero w grudniu – 29 proc. i wydają nieco więcej pieniędzy.

Przy wyborze prezentu kierujemy się przede wszystkim jego funkcjonalnością (58 proc.) i jakością (54 proc.), a w mniejszym stopniu zwracamy uwagę na preferencje osoby obdarowywanej (35 proc.) czy emocjonalny przekaz (30 proc.). Radość z kupowania podarków świątecznych jest ważna, ale jednocześnie rzadko wykonujemy prezenty własnoręcznie i aż 71 proc. z nas uważa, że najlepszy prezent powinien być głównie praktyczny, a w mniejszym stopniu piękny (20 proc.). Rozsądna cena prezentu jest istotnym kryterium dla aż 84 proc. Polaków.

„Święta to przede wszystkim wspaniała okazja do bycia razem i sprawiania sobie najpiękniejszych przyjemności. Badania psychologiczne wskazują, że częścią naszego dobrostanu jest poczucie, że możemy kogoś obdarować i sami pozwalamy obdarować siebie. To czyni nas szczęśliwszymi. Pozwólmy sobie na to bez wyrzutów sumienia. To przecież jedyny czas w roku, żeby nadać odrobinę magii codzienności, zwrócić uwagę na swoje potrzeby i potrzeby bliskich.” – mówi Małgorzata Ohme, psychoterapeutka.

 

Polacy mają też swoje wymarzone prezenty i w 2023 roku chcieliby w pierwszej kolejności dostać pieniądze (26 proc.) i karty podarunkowe (21 proc.). Duża część z nas woli sama wybrać sobie odpowiedni prezent, niż zdać się na pomysłowość bliskich. W tym roku również marzymy o kosmetykach, perfumach, ubraniach, książkach, ozdobnych świecach i zabawnych skarpetkach. Skarpetki to wciąż jeden z najczęściej dawanych prezentów, aż 20 proc. Polaków znalazło je rok temu pod choinką.

W ramach wyjątkowej współpracy z polskimi sprzedawcami Amazon.pl przygotował limitowane serie produktów świątecznych. Jednym z nich jest zestaw skarpetek, stworzonych wspólnie z polską firmą Rainbow Socks, inspirowany lokalnymi wzorami i haftami, a drugim - zestaw świec świątecznych od polskiego producenta  Candellana. Cały dochód ze sprzedaży obu produktów będzie przeznaczony na cele charytatywne.

Zakupy w sieci wciąż zyskują na popularności wśród Polaków – aż 67 proc. z badanych przyznało, że jest to dla nich znacznie szybszy i łatwiejszy sposób na nabycie prezentów. Blisko 44 proc. z nas kupuje większość prezentów w sklepach internetowych typu Amazon.pl. i serwisach e-commerce.

„Poszukiwanie prezentów świątecznych to często wyzwanie, dlatego cieszymy się, że coraz więcej Polaków decyduje się na ich zakup w sklepach internetowych. Na Amazon.pl nasi klienci już teraz mogą znaleźć ponad 400 milionów produktów, zarówno polskich marek, jak i tych światowych. Oferta Amazon.pl jest tak bogata, że znalezienie prezentu praktycznego, pięknego czy niszowej, lokalnej marki nie stanowi problemu. Dlatego warto skorzystać z okazji na Black Friday Week, w ramach którego można znaleźć wiele atrakcyjnych ofert. Black Friday Week na Amazon.pl trwa do 27 listopada.” – zachęca Marco Reissig, Country Manager Amazon.pl.

W kwestii świątecznych prezentów, marzeń i planów zakupowych kobiety i mężczyźni nieco się różnią. Kobiety częściej niż mężczyźni marzą o prezentach takich jak kosmetyki, perfumy czy biżuteria. Częściej także wolałyby otrzymać kartę podarunkową lub voucher na usługę lub bilet na wydarzenie. Mężczyźni z kolei dużo częściej niż kobiety chcieliby otrzymać elektronikę, alkohol, sprzęt sportowy czy ubrania.

Podobnie na nasze zachowanie wpływa pokolenie, w którym się urodziliśmy oraz wykształcenie. Przedstawiciele Generacji Z (71 proc.) oraz Millenialsi[3] (68 proc.) najczęściej kupują prezenty online i uważają, że dzięki temu mogą nabyć podarunki szybciej i sprawniej. Osoby z wyższym wykształceniem chętniej stawiają na prezenty przemyślane, niż spontaniczne oraz ponadczasowe niż modne.

Ponad połowa Polaków otrzymuje nietrafione prezenty, większość je zachowuje (58 proc.) ze względów sentymentalnych, co czwarty zapytany przekazuje taką rzecz komuś z rodziny, a co piąty – sprzedaje w serwisie aukcyjnym.

Polacy będą szukać okazji zakupowych

Tegoroczny Black Friday Week na Amazon.pl potrwa do 27 listopada, więc to doskonała okazja na upolowanie prezentów dla bliskich osób. Polacy chętnie kupują prezenty na Amazon.pl, doceniając niezwykle szeroką ofertę produktów oraz szereg korzyści jakie daje subskrypcja Amazon Prime, w tym nielimitowane, szybkie i bezpłatne przesyłki milionów produktów. Nowi klienci Prime mogą rozpocząć 30-dniowy bezpłatny okres próbny na Amazon Prime. Następnie z subskrypcji można korzystać dalej za jedyne 49 zł rocznie lub 10,99 zł miesięcznie.

 


[1] Generacja X to pokolenie ludzi urodzonych w latach 1965-1980.

[2] Generacja Z to pokolenie ludzi urodzonych w latach 1996-2010.

[3] Millenialsi (Generacja Y) to pokolenie ludzi urodzonych w latach 1981-1995.

***

O badaniu

„Raport Amazon.pl - czy wciąż jesteśmy tradycjonalistami? Prezenty, emocje i nawyki świąteczne Polaków 2023” został zrealizowany we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS, w dniach 18-28 października 2023 roku, na reprezentatywnej próbie Polaków N=1003 (mieszkańcy Polski w wieku 18-55 lat), metodą CAWI.

 

Świąteczny Niezbędnik

W Świątecznym Niezbędniku Amazon.pl znajdzie się coś dla każdego niezależnie od wieku. To szeroka selekcja rozchwytywanych produktów w kategoriach takich jak słodycze, elektronika, zabawki, kosmetyki, karty podarunkowe, a nawet prezenty dla zwierząt i nie tylko. W niezbędniku klienci znajdą wszystko – od zabawnych swetrów po pomysły na prezent mikołajkowy.

 

Każdy dzień jest lepszy z Prime

Amazon Prime zadebiutował w Polsce w październiku 2021 roku. Klienci Prime mają dostęp do wszystkiego co najlepsze w Amazon w zakresie zakupów i rozrywki, w tym do szybkich i darmowych dostaw milionów produktów ze sklepu Amazon.pl, bez minimalnej kwoty zamówienia, obszernego katalogu nagradzanych filmów i seriali w Prime Video, darmowych gier i materiałów in-game dzięki Prime Gaming, a także do ekskluzywnych okazji Prime przez cały rok. Każdy może wypróbować Prime w ramach bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego, aktywowanego na stronie Amazon.pl/prime. Po tym okresie Prime będzie dostępny za jedyne 49 zł rocznie lub 10,99 zł miesięcznie. Z pakietu można zrezygnować w dowolnym momencie.

 

Amazon w Polsce

Sklep Amazon.pl został uruchomiony 2 marca 2021 r. Klienci mogą robić zakupy w przystępnych cenach, wybierając z katalogu liczącego ponad 400 milionów produktów w ponad 30 kategoriach i korzystać z darmowych i szybkich dostaw oraz rozrywki w ramach Amazon Prime. Amazon zainwestował w Polsce od 2012 roku ponad 18,5 mld zł. Kwota ta obejmuje zarówno wydatki kapitałowe na infrastrukturę, w tym m.in. centra logistyczne, biura korporacyjne i zaplecze technologiczne, jak i działalność operacyjną: wynagrodzenia oraz rozwój usług dla klientów. Centra Rozwoju Technologii Amazon (Amazon Development Centers) w Gdańsku, Warszawie i Krakowie dostarczają innowacyjne rozwiązania wspierające produkty i usługi Amazon na całym świecie, w tym m.in. rozwiązania głosowe Alexa. Amazon stworzył dotychczas w Polsce ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w dziesięciu nowoczesnych centrach logistycznych, Amazon Web Services w Warszawie i Amazon Development Centers oraz w łańcuchu dostaw, wspierającym operacje Amazon oraz w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem sklepu, docierając do setek milionów klientów na całym świecie.

Informacje o Amazon

Amazon wyznaje cztery zasady przewodnie: koncentrację na kliencie, a nie na konkurencji, pasję do innowacyjnych rozwiązań, zaangażowanie na rzecz doskonałości operacyjnej oraz myślenie długofalowe. Amazon dąży do tego, by być najlepszym pracodawcą, najbezpieczniejszym miejscem pracy oraz najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie. Amazon jako pierwszy na świecie wprowadził m.in. następujące produkty i usługi: opinie klientów, zakupy za pomocą jednego kliknięcia, spersonalizowane rekomendacje, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, program Postaw na Swój Rozwój, tablety Fire, TV Fire, Amazon Echo, Alexa, technologia Just Walk Out, Amazon Studios i Deklarację Klimatyczną (The Climate Pledge). Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź biuro prasowe i naszego bloga Aboutamazon.pl oraz śledź nas na Facebooku, Instagramie, Twitterze @AmazonNewsPL i YouTube.