Amazon.pl, czyli jak rozwijać e-biznes, nie tylko w Polsce
• Przedsiębiorcy poszukujący możliwości rozwoju mogą ich upatrywać w e-commerce. • Sprzedaż na Amazon to szansa na pozyskanie klientów w Polsce i zagranicą, ale też pełna obsługa klienta, możliwość magazynowania towaru i usługi logistyczne. • Na Amazon są już tysiące polskich firm.
Przedsiębiorcy poszukujący kolejnych możliwości rozwoju na rynku e-commerce już teraz mogą zwiększyć swoje bazy odbiorców i obroty dzięki sprzedaży na Amazon. Marketplace - od marca także w polskiej odsłonie - umożliwia nie tylko dotarcie do klientów w Polsce i zagranicą, ale też oferuje pełną obsługę klienta, magazynowanie i logistykę. Z platformy z sukcesem korzystają takie polskie firmy jak Krosno, Rainbow Socks i TOVA. „Mimo pandemii w 2020 roku, udało nam się niemal potroić naszą sprzedaż, właśnie dzięki współpracy z Amazon” - podkreśla Katarzyna Pelczar, dyrektor e-Commerce w Krosno Glass S.A.
Końskie to niewielkie miasto w woj. świętokrzyskim, liczące niecałe 20 tysięcy mieszkańców. To tu mieści się pracownia firmy TOVA, która z powodzeniem sprzedaje swoje produkty na rynkach zagranicznych. W jaki sposób udało się to osiągnąć? Poprzez Amazon.
„Bardzo często spotykam się z tym, że polskie marki oferują super produkty, ale mają problem z wysyłką zagraniczną. A tutaj – prosto. Amazon i wysyłka na cały świat. Z tym, że Amazon to nie tylko wysyłka, ale i pełna obsługa zagranicznych klientów, co jest bardzo istotne” - mówi Katarzyna Janecka, właścicielka oraz projektantka marki TOVA. „Nasze ubrania od początku do końca powstają w miejscowości Końskie, w Polsce. Tu je projektujemy, szyjemy i stąd je wysyłamy do klientów. Resztą zajmuje się Amazon.”
Pracownia firmy TOVA w Końskich
Odzież TOVA w centrum logistycznym Amazon
Fabryka Krosno Glass od blisko 100 lat produkuje szkło gospodarcze. Pod koniec 2018 r. firma zdecydowała się dołączyć do Amazon i rozpocząć sprzedaż w Europie. Teraz jej produkty są dostępne w Anglii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Szwecji i we Włoszech. Firma planuje obecnie wejście do USA.
„Amazon umożliwił nam bardzo szybkie wejście praktycznie na cały rynek europejski, co pozwoliło uzyskać skalę sprzedaży, która w inny sposób byłaby trudna do uzyskania. Mimo pandemii w 2020 roku, udało nam się niemal potroić naszą sprzedaż w e-commerce, m.in. właśnie dzięki współpracy z Amazon. Naszym niepodważalnym bestsellerem pozostają wciąż kieliszki do wina Avant-Garde – tylko w ubiegłym roku sprzedaliśmy w Europie ponad 36 tysięcy opakowań”- podkreśla Katarzyna Pelczar. „Amazon jest największym kanałem e-commerce, z którego korzystamy. Jest również platformą, która pozwala nam bardzo efektywnie wykorzystywać logistykę i szybko dostarczać produkty do klientów” - dodaje.
„Amazon daje nam możliwość otwarcia całkiem nowego kanału dystrybucji na całkowicie nowym rynku, bez zbędnych formalności. Jest to niesamowita szansa i dla mnie, i dla marki, na dotarcie do ogromnej grupy nowych klientek z całego świata”- komentuje Katarzyna Janecka. Podkreśla wsparcie ze strony Amazon przy rejestracji firmy i wdrożeniu marki. „Mogłam liczyć na opiekę specjalistów. I to jest niezwykle istotne, bo nie byłabym gotowa zrobić tego sama. Amazon pomaga w takich prozaicznych czynnościach, które byłyby dla mnie barierą: przy zwrotach i przy rozliczeniach.” - podkreśla.
Krosno Glass traktuje Amazon jako coś więcej, niż partnera e-commerce. Korzysta z usługi FBA (Fulfillment by Amazon), co oznacza, że produkty pochodzące z Krosna trafiają do jednego magazynu, a Amazon dystrybuuje je pomiędzy centrami logistycznymi w poszczególnych krajach Unii Europejskiej, aby zapewnić stałą dostępność produktów i najkrótszy czas realizacji. „Inne narzędzia, takie jak Amazon Brand Store i A Concept, pozwalają nam na prezentowanie naszych produktów wraz z bogatym portfolio zdjęciowym i bardzo szczegółowymi opisami. To powoduje, że wyróżniają się one na tle innych producentów. Korzystamy również z automatycznego fakturowania” - podsumowuje Katarzyna Pelczar.
Niektórzy polscy producenci start sprzedaży na Amazon mają dawno za sobą. Wśród nich jest Cyprian Iwuć, właściciel marki Rainbow Socks (na Amazon od 2015 roku), który przyznaje, że taka forma sprzedaży stała się motorem napędowym dalszego rozwoju jego firmy. Co udało się osiągnąć przez ostatnie lata? Swoje produkty sprzedaje do ponad 70-ciu krajów, a jego flagowy produkt „sushi socks” spotkał się z dużym zainteresowaniem klientów.
Sushi socks – hit sprzedażowy firmy Rainbow Socks
Za pośrednictwem Amazon marka Rainbow Socks sprzedaje miliony par skarpetek rocznie. Dziś ceni sobie pakiet możliwości, który oferuje Amazon, ale i zaufanie społeczne dla jego marki, które idzie w parze ze sprzedażą na rozpoznawalnej międzynarodowo platformie. „ Ta niepisana korzyść jest niezwykle istotna, gdy klienci przeglądają nasze produkty, jednocześnie mając pewność, że jesteśmy wiarygodni – w końcu sprzedajemy na Amazon” – przyznaje Iwuć. Właściciel Rainbow Socks wspomina czasy, gdy codzienne wycieczki na pocztę z workiem paczek były normalnością. Dziś także korzysta z Fulfillment by Amazon. „Możliwość przekazania towaru do jednego centrum i jego dalsza pełna obsługa przez Amazon daje mnie i moim pracownikom czas, który możemy przeznaczyć na faktyczny rozwój biznesu – czyli pracę koncepcyjną nad nowymi produktami czy budowę marki” – podsumowuje Iwuć.
Amazon to dostęp do ponad 300 milionów klientów na całym świecie, gotowe rozwiązania reklamowe i logistyczne, wsparcie w obsłudze klienta. Sprzedawcy otrzymują dostęp do szeregu narzędzi, które pomagają im skalować swój biznes. Firma oferuje także przejrzyste warunki współpracy i zapewnia dużą swobodę w wyborze usług, które najlepiej sprawdzą się w danym biznesie. Partnerzy sprzedaży, którzy chcą oferować swoje produkty na Amazon.pl mogą zarejestrować swoje konta sprzedażowe w języku polskim na https://sell.amazon.pl