Specjalistyczne wsparcie dla małych pacjentów onkologicznych. 7. odsłona akcji Amazon Goes Gold
Miesiąc Świadomości Nowotworów Dziecięcych za nami, ale pomoc na tym się nie kończy. W ramach kolejnej edycji inicjatywy Amazon Goes Gold do małych pacjentów trafiło wyjątkowe wsparcie: jedyny w Polsce aparat do rozpoznawania nowotworów w szpiku kostnym oraz Sala Doświadczenia Świata wspierająca walczących z chorobą.
Każdego roku nawet 1200 dzieci w Polsce[1] i aż 400 000 dzieci na całym świecie[2] słyszy diagnozę - nowotwór. Dzięki odpowiedniemu leczeniu i pomocy finansowej większość z nich, bo aż 85%, może zostać wyleczona. Jednocześnie budowanie świadomości społecznej nt. chorób nowotworowych i ich diagnozowania wśród najmłodszych nadal wymaga dużo wysiłku. Po raz siódmy podjął się tego Amazon i jego pracownicy. Dzięki akcji Amazon Goes Gold do wybranych fundacji i placówek medycznych trafiło wsparcie o wysokości ponad pół miliona złotych.
Jedyna taka diagnostyka
Wsparcie finansowe w wysokości 360 tys. zł na rzecz Fundacji TVN umożliwiło zakup aparatu do rozpoznawania nowotworów zlokalizowanych w szpiku kostnym. Trafił on do Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie.
Zwykle przerzutowe komórki nowotworowe układają się w szpiku kostnym grupowo i wtedy można łatwo je wykryć w metodach standardowych. Jednak zdarza się, że są rozproszone wśród zdrowych komórek i trudno je wtedy rozróżnić. Wówczas trzeba zastosować odpowiednią technikę rozpoznawania komórek nowotworowych, na co pozwali taka aparatura. W imieniu swoim, zespołu i pacjentów pragnę podziękować Amazon i Fundacji TVN za to niezwykłe wsparcie – mówi prof. Walentyna Balwierz, kierownik Kliniki Onkologii i Hematologii Dziecięcej Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie.
Urządzenie ośmiokrotnie przyspiesza proces barwienia komórek nowotworowych. To pierwszy sprzęt tego typu na oddziale onkologii w Polsce. Każdego roku będzie mogło z niego skorzystać około 3000 hospitalizowanych tam dzieci.
Niezwykła sala dla małych pacjentów
Dzięki współpracy Amazon i Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową, w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie powstała wyjątkowa Sala Doświadczania Świata.
Mali pacjenci oddziałów onkologicznych są narażeni na napięcie, stres i stany depresyjne związane z długotrwałą hospitalizacją i brak kontaktu z rówieśnikami. Pomóc im może terapia Snoezelen, którą prowadzi się w salach takich jak ta – wyjaśnia Barbara Krystosiak z Amazon.
Terapia Snoezelen wymaga stworzenia sali wyposażonej w urządzenia stymulujące zmysły. To miejsce pozwalające dzieciom się odprężyć, zrelaksować, zapewnić im poczucie bezpieczeństwa, co zachęca do działań stymulacyjnych i aktywności sensorycznej. Amazon przekazał 80 tys. zł na stworzenie i wyposażenie tego unikalnego miejsca dla małych pacjentów.
– Zdrowie psychiczne dzieci z chorobą nowotworową jest dla nas równie ważne, jak procesy lecznicze. Wieloletnie doświadczenie i efekty pracy naszych terapeutów Snoezelen w zakresie obniżenia chronicznego stresu, lęku, zaburzeń depresyjnych przekonały nas do wdrożenia Sal Doświadczania Świata w klinikach onkologii i hematologii pediatrycznej – mówi Anna Apel, prezes Fundacji „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową”. – Nie byłoby to jednak możliwe bez współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz biznesem. Budowę i wyposażenie Sali w Centrum Zdrowia Dziecka umożliwiło zaangażowanie i wsparcie finansowe Amazon.
Wsparcie spod znaku piżamy
Piżamy, kostiumy superbohaterów i ubrania w złotych kolorach – w takich niecodziennych stylizacjach pojawiali się w pracy osoby zatrudnione w Amazon tak w polskich, jak i światowych centrach logistycznych i biurach firmy między 19 a 23 września 2023 r. W ten sposób zwracali uwagę na to, że mali bohaterowie każdego dnia dzielnie walczą z chorobą - a strojem tych nieustraszonych wojowników najczęściej jest szpitalna piżama. Za każdą przebraną osobę Amazon zobowiązał się przekazać 1 dolara na wsparcie onkologii dziecięcej. W akcję włączyło się kilka tysięcy pracowników firmy.
Kampania Amazon Goes Gold jest pod każdym względem wyjątkowa. Co roku cieszy się dużym zainteresowaniem pracowników, którzy licznie przychodzą do pracy w przebraniach. Mają świadomość, że razem, z uśmiechem na ustach i odrobiną dystansu, włączają się w szlachetną inicjatywę. W tym roku nasze zaangażowanie ma jeszcze większy zakres - w ramach akcji łączymy siły z Fundacją TVN i Fundacją Na Ratunek, przekazując donację pozwalające sfinansować narzędzia pomocne tak w diagnozowaniu nowotworów, jak i terapii przyspieszającej powrót pacjentów do zdrowia – mówi Barbara Krystosiak, kierowniczka ds. relacji ze społecznościami, Amazon.
[1] https://sum.edu.pl/en/news/general/gold-september-2023-pediatric-cancer-outcomes-in-poland-comparable-to-western-europe-and-us-but-challenges-remain
[2] https://www.who.int/activities/improving-childhood-cancer-cure-rate