Komunikat prasowy

Amazon ogłasza otwarcie Europejskiego Laboratorium Innowacji, gdzie będzie rozwijać nowe technologie wspierające pracowników

Amazon ogłasza otwarcie Europejskiego Laboratorium Innowacji, gdzie będzie rozwijać nowe technologie wspierające pracowników

Amazon ogłosił otwarcie Europejskiego Laboratorium Innowacji. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym Amazon aktywnie wspiera pracowników i zapewnia im większe bezpieczeństwo w miejscu pracy.

Amazon ogłasza otwarcie Europejskiego Laboratorium Innowacji, gdzie będzie rozwijać nowe technologie wspierające pracowników

20/05/2021

  • Po sukcesie Amazon Robotics w wielu centrach logistycznych Amazon, nadszedł czas na kolejne nowoczesne technologie mające ułatwić pracownikom wykonywanie codziennych obowiązków, przy jednoczesnym zapewnieniu większego komfortu i bezpieczeństwa pracy
  • Do innowacyjnych technologii Amazon należą m.in. zautomatyzowane stacje sortujące, roboty podnoszące pojemniki z produktami oraz inne zdalnie sterowane rozwiązania robotyczne
  • Część rozwiązań opracowanych przez nowe laboratorium jest już wykorzystywana w niektórych centrach logistyki e-commerce Amazon w Europie. Pozostałe są obecnie w fazie testów i dopiero po ich zakończeniu zostaną wprowadzone do użytku.

Amazon ogłosił otwarcie Europejskiego Laboratorium Innowacji. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym Amazon aktywnie wspiera pracowników i zapewnia im większe bezpieczeństwo w miejscu pracy. Dowiedz się więcej o Europejskim Laboratorium Innowacji, oglądając video.

Innowacyjne technologie opracowywane i udoskonalane w nowo powstałym laboratorium są następstwem pomyślnego wdrożenia ponad 350 000 robotów transportowych funkcjonujących w centrach logistyki e-commerce Amazon na całym świecie. Amazon Robotics i czterostronne żółte regały wysokiego składowania produktów – wprowadzone przez Amazon po raz pierwszy w 2012 r., a w Europie w 2014 r. – są obecnie powszechnie stosowane w centrach firmy. Pomagają one pracownikom w codziennych obowiązkach, przywożąc im towary i ograniczając odległości, jakie muszą pokonywać w ciągu dnia. Chcąc dbać o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, Amazon wprowadził także zautomatyzowane systemy paletyzacji. Pozwoliło to wyeliminować konieczność dźwigania ciężkich przedmiotów oraz ograniczyć wykonywanie przez pracowników powtarzających się czynności. Obecnie Amazon pracuje nad stworzeniem kolejnych tego typu rozwiązań.

W Vercelli, położonym na północy Włoch Laboratorium Innowacji zespół ekspertów Amazon pracuje nad szeregiem zaawansowanych, innowacyjnych technologii dla działu operacyjnego Amazon – odpowiedzialnego za łańcuch dostaw i logistykę. Odkąd firma wprowadziła pierwsze rozwiązania oparte na technologii robotycznej 10 lat temu, w Amazon powstało ponad milion nowych miejsc pracy. Tylko w Polsce firma stworzyła ponad 18 000 stałych miejsc pracy. Wiele z nich to stanowiska w operacjach, gdzie pracownicy pomagają kompletować, pakować i wysyłać zamówienia złożone przez klientów.

Laboratorium zajmuje się przede wszystkim testowaniem i rozwijaniem nowych technologii zwiększających bezpieczeństwo pracy w centrach logistyki e-commerce Amazon w Europie, a także wspierających pracowników firmy. Do nowo wprowadzonych technologii należą:

  • SORTOWNIKI TOWARÓW: całkowicie zautomatyzowany system sortowania – pracownicy nie muszą szukać produktów w pojemnikach, co pozwala ograniczyć obciążenie mięśni.
  • ROBOTY PALETYZUJĄCE: dzięki dużym robotycznym ramionom nie trzeba używać wózków widłowych do transportowania palet. Paletyzatory samoczynnie przenoszą pojemniki z miejsca na miejsce.
  • PODNOŚNIKI POJEMNIKÓW: samoczynnie podnoszą pojemniki i umieszczają je na przenośnikach taśmowych.
  • SAMOJEZDNE POJAZDY: roboty pomocnicze – podobne do robotów transportowych – płynnie poruszają się po magazynie, dostarczając towary pracownikom, dzięki czemu pokonują oni mniejsze odległości i nie muszą ciągnąć ani popychać wózków czy pojemników z towarami. Urządzenia te wyposażone są w specjalne czujniki i poruszają się po zaprogramowanych trasach, uniemożliwiając zderzenie z inną maszyną czy pracownikiem.
  • ROBOTY SORTUJĄCE: mniejsze robotyczne ramiona zastępujące pracowników przy wykonywaniu powtarzalnych czynności takich jak podnoszenie, składowanie i obracanie się. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na tych zadaniach, których maszyny nie mogą wykonać.

Pojazdy samojezdne (Automated Guided Vehicles) są już stosowane we Włoszech i wprowadzane w Polsce oraz Wielkiej Brytanii. Podnośniki pojemników wdrażane są w Polsce i Wielkiej Brytanii. Sortowniki towarów i paletyzatory funkcjonują we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i Wielkiej Brytanii. Roboty sortujące stosowane są we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech. Jeszcze w tym roku zostaną wprowadzone w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii.

Kolejnym krokiem po wdrożeniu nowych technologii jest nadzorowanie rozwiązań przez zespół inżynierów Utrzymania Ruchu (RME – Reliability Maintenance Engineering) w celu zapewnienia ciągłego bezpieczeństwa. Po wprowadzeniu nowych innowacji przeprowadzane są także kompleksowe szkolenia dla wszystkich pracowników w danej lokalizacji.

Dowiedz się więcej o Reliability Maintenance Engineering (RME), oglądając video.

– Praca z Amazon Robotics jest znacznie bezpieczniejsza i komfortowa niż praca bez wykorzystania nowoczesnych technologii. Roboty posiadają czujniki wykrywające, czy ktoś wszedł w strefę robota i przekroczył granicę bezpieczeństwa, co powoduje natychmiastowe ich zatrzymanie – mówi Natalia Sitko, pracująca w dziale rozkładania towarów w centrum w Gliwicach i dodaje – Te innowacje sprawiają, że czuję się bezpiecznie każdego dnia pracy w Amazon.

– Amazon na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo. Jednym z rozwiązań zwiększających standardy pracy jest system przeciwpożarowy Fido znajdujący się na każdej ze stacji. Pozwala on szybko zatrzymać procesy, gdy istnieje możliwość wystąpienia niebezpiecznej sytuacji. Uważam, że innowacyjne rozwiązania usprawniają produktywność, jakość pracy, a przede wszystkim nasze bezpieczeństwo. Sprawia to, że w pełni możemy skupić się na wykonywanych zadaniach – mówi Aaron Zdziebło, pracujący w dziale jakości.

– Bezpieczeństwo wszystkich pracowników traktujemy priorytetowo i nieustannie poszukujemy sposobów na poprawę środków bezpieczeństwa w naszych obiektach. Ponadto, we wszystkich obszarach naszej działalności chcemy zapewniać najbezpieczniejsze na świecie warunki pracy. Dlatego nieustannie inwestujemy w technologie i szkolenia dla naszego zespołu.  Przy wprowadzaniu kolejnych nowoczesnych technologii wspomagających pracowników, zwiększamy zatrudnienie i oferujemy dobre miejsca pracy osobom i społecznościom, które ich potrzebują – powiedział Stefano Perego, wiceprezes działu operacji Amazon w Europie.

– Odkąd w europejskich centrach logistyki Amazon pojawiły się roboty transportowe, liczba naszych pracowników znacznie wzrosła. Ta harmonia między ludźmi a robotyką zwiększa komfort pracy zespołów i jest jednym z największych sukcesów w historii Amazon – dodał Perego.

– Ściśle współpracujemy z ekspertami oraz naukowcami zajmującymi się bezpieczeństwem i higieną pracy. Codziennie przeprowadzamy w naszych budynkach tysiące kontroli bezpieczeństwa oraz wprowadzamy setki udoskonaleń na podstawie pomysłów pracowników dotyczących możliwości poprawy warunków pracy. Po wdrożeniu nowych technologii i przeszkoleniu zespołu, na bieżąco otrzymujemy uwagi od pracowników pomagające nam je udoskonalić. Opracowując rozwiązania dla poszczególnych działów firmy, zawsze kierujemy się opinią zespołów, które będą je wykorzystywać – powiedział Stefano La Rovere, dyrektor działu zaawansowanych technologii Amazon, zarządzający zespołem naukowców i inżynierów laboratorium.

Amazon potwierdził również, że w 2021 r. otworzy kolejne centrum logistyki e-commerce oparte na technologii Amazon Robotics. W centrum w Świebodzinie pracowników wspierać będzie ok. 3 tys. robotów.

– Cieszy mnie, że Amazon wybrał Świebodzin na miejsce swojej kolejnej inwestycji. Dla regionu szczególnie ważne są wysokojakościowe miejsca pracy, jakie powstaną w nowym centrum logistycznym. Wierzę, że dzięki tej współpracy nasze miasto będzie w stanie w pełni wykorzystać swój ogromny potencjał – powiedział Tomasz Sielicki, burmistrz Świebodzina.

 

***

Amazon w Polsce:

Amazon działa w Polsce od 2014 roku. W 2020 roku Amerykańska Izba Handlowa ogłosiła, że jest też największym amerykańskim pracodawcą i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem w naszym kraju. Dotychczas firma stworzyła ponad 18 000 stałych miejsc pracy w dziewięciu nowoczesnych centrach logistycznych: w Sadach (pod Poznaniem), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), dwóch obiektach w Bielanach Wrocławskich, Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach oraz w biurze Amazon Web Services i w Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku, które dostarcza innowacyjne rozwiązania wspierające produkty i usługi Amazon na całym świecie, w tym rozwiązania głosowe Alexa. W 2021 roku uruchomione zostanie 10. centrum w Świebodzinie, gdzie powstanie ponad 1 000 nowych etatów. Od początku pandemii, wszystkie oddziały Amazon przyjęły jako nadrzędny priorytet zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom, inwestując w 2020 roku ponad 11,5 miliardów dolarów w realizację tego celu. W kwocie tej znajduje się inwestycja w wysokości ponad 1,2 miliarda dolarów, którą przeznaczono na urządzenia do pomiaru temperatury, maseczki, rękawice, ulepszone procesy czyszczenia i dezynfekcji, testy i więcej.  Tylko w Polsce Amazon dostarczył swoim pracownikom ponad 19,5 mln par rękawiczek, ponad 7,2 mln maseczek, 37,1 mln chusteczek dezynfekujących i 141,3 mln opakowań środków do dezynfekcji rąk, a także dokonał ponad 150 istotnych zmian w procesach w celu poprawy bezpieczeństwa.

Serwis Amazon.pl wystartował 2 marca 2021 r. Jego klienci mogą robić zakupy w przystępnych cenach, wybierając z katalogu liczącego ponad 100 milionów produktów i ponad 30 kategorii oraz ciesząc się niezawodną, bezpłatną dostawą przy zamówieniach spełniających określone warunki.

Informacje o Amazon:

Amazon wyznaje cztery zasady przewodnie: koncentrację na kliencie, a nie na konkurencji, pasję do innowacyjnych rozwiązań, zaangażowanie na rzecz doskonałości operacyjnej oraz myślenie długofalowe. Amazon dąży do tego, by być najlepszym pracodawcą, najbezpieczniejszym miejscem pracy oraz najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie.  Amazon jako pierwszy na świecie zaoferował m.in. następujące produkty i usługi: opinie klientów, zakupy za pomocą jednego kliknięcia, spersonalizowane rekomendacje, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, program Postaw na Rozwój, tablety Fire, TV Fire, Amazon Echo, Alexa, technologia Just Walk Out, Amazon Studios, Deklaracja Klimatyczna (The Climate Pledge). Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź biuro prasowe Amazon i naszego bloga Day One oraz śledź nas na Twitterze @AmazonNewsPL i kanale YouTube.

Kontakt dla mediów:

prasa@amazon.com