Komunikat prasowy

Pewność siebie nosi „Żółtą czapkę”. Budujmy pewność siebie wśród dzieci dzięki… bajkoterapii

Pewność siebie nosi „Żółtą czapkę”. Budujmy pewność siebie wśród dzieci dzięki… bajkoterapii

Dziesiątego października, w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, warto zwrócić szczególną uwagę na te statystyki i podjąć konkretne działania. Jednym ze skutecznych rozwiązań jest bajkoterapia.

Pewność siebie nosi „Żółtą czapkę”. Budujmy pewność siebie wśród dzieci dzięki… bajkoterapii

10/10/2024

Warszawa, 10.10.2024 r. – Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w Polsce wymaga zdecydowanej i natychmiastowej profilaktyki. Dane są bowiem alarmujące: prawie połowa młodych osób ma skrajnie niską samoocenę, a niemal jedna trzecia z nich zmaga się z podejrzeniem depresji*. Dziesiątego października, w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, warto zwrócić szczególną uwagę na te statystyki i podjąć konkretne działania. Jednym ze skutecznych rozwiązań jest bajkoterapia.

Problemy związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży potęguje ograniczony dostęp do specjalistów. W Polsce brakuje około 27 proc. psychologów szkolnych, a 450 gmin (czyli aż 16 proc. wszystkich samorządów terytorialnych) nie ma ani jednego psychologa na etacie**. Z tego powodu działania wspierające zdrowie emocjonalne są kluczowe.

Fundacja Zaczytani.org we współpracy z Amazon po raz kolejny wyszła naprzeciw tym wyzwaniom. Efektem wspólnej inicjatywy jest bajka terapeutyczna pt. „Żółta czapka”, stworzona w ramach projektu „Zdrowie w Głowie” realizowanego wspólnie z Fundacją TVN.

W Amazon wierzymy, że wspieranie zdrowia psychicznego dzieci to inwestycja w naszą wspólną przyszłość. Dlatego realizujemy szereg długofalowych inicjatyw, które mają na celu poprawę jakości życia najmłodszych. We współpracy z ekspertami i organizacjami tworzymy projekty zwiększające świadomość wśród rodziców i nauczycieli oraz dostarczające dzieciom narzędzia do radzenia sobie z wyzwaniami emocjonalnymi. Taką właśnie rolę pełni również bajka „Żółta czapka” – mówi Barbara Krystosiak, menadżerka ds. projektów społecznych Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej.

Trening pewności siebie poprzez zabawę

Opowiadanie „Żółta czapka” to historia chłopca, który musi przezwyciężyć swoje słabości i zorganizować rowerową wycieczkę dla przyjaciół. To także forma bajkoterapii, której celem jest motywowanie dzieci do budowania pewności siebie i wiary we własne działania. Bajka autorstwa Katarzyny Ryrych – pisarki i nauczycielki – ma na celu pomóc najmłodszym w radzeniu sobie z emocjami, budowaniu poczucia własnej wartości oraz kształtowaniu zdrowej samooceny.

Amazon podjął się tematu kryzysu psychicznego wśród dzieci i młodzieży, oraz po raz kolejny zaprosił do tego wyzwania Fundację Zaczytani.org. Wspólnie stworzyliśmy bajkę, która pomaga dzieciom uwierzyć we własne siły oraz inspiruje do codziennego budowania poczucia własnej wartości. Dodatkowo zadbaliśmy o aspekt edukacji emocjonalnej – niezbędnej do życia w dobrostanie i wzmocnienia odporności psychicznej. „Żółta czapka” to narzędzie nie tylko edukacyjne, ale również terapeutyczne – podkreśla Agnieszka Machnicka, prezeska Fundacji Zaczytani.org.

Fundacja oraz Amazon podjęli konkretne kroki, by dotrzeć z pomocą do jak największej liczby dzieci, nie tylko poprzez udostępnianie materiałów online, ale także bezpośrednie działania w szkołach, domach kultury i bibliotekach. W efekcie „Żółta czapka” dotarła już do ponad 14 tys. szkół podstawowych, 350 specjalnych ośrodków wychowawczych oraz 3 200 bibliotek.

Wsparcie merytoryczne dla opiekunów

Oprócz samej bajki, materiał zawiera pakiet edukacyjny dla nauczycieli, rodziców i opiekunów, obejmujący m.in. gotowe scenariusze zajęć. Mają one na celu ułatwienie pracy z tekstem oraz wsparcie opiekunów w prowadzeniu rozmów z najmłodszymi na temat samooceny i sposobów dbania o nią. Ponadto, Karolina Malinowska, psycholożka specjalizująca się w poradnictwie, przygotowała artykuł ekspercki.

Presja sukcesu, brak akceptacji czy trudności w znalezieniu swojego miejsca w środowisku – z takimi trudnościami spotykają się coraz to młodsze dzieci. Jak pomóc im w budowaniu zdrowego poczucia własnej wartości? Warto obserwować to, w jaki sposób najmłodsi widzą siebie i otaczający świat. Ich zabawy, zwracanie się do siebie czy nawet chęć udziału w różnych zajęciach są wskazówkami, na co zwrócić uwagę i je wesprzeć. Zarówno opiekunowie, jak i nauczyciele odgrywają w tym procesie ważną rolę. Pozytywny wpływ na rozwój emocjonalny dzieci ma choćby wspólne czytanie bajek. Rozwija ono fantazję i kreatywność. To ogromny kapitał, który z pewnością zaprocentuje w przyszłości – zaznacza Karolina Malinowska.

Pomoc dostępna dla wszystkich

Wszystkie materiały dotyczące „Żółtej czapki” są dostępne bezpłatnie na stronie Fundacji w formie e-booka oraz audiobooka. W przygotowanie tego drugiego zaangażowali się także wolontariusze Amazon z całej Polski, którzy wcześniej wzięli udział w warsztatach aktorskich z Katarzyną Pakosińską i Robertem Motyką.

W ramach poprzednich edycji wspólnego projektu Fundacja Zaczytani.org i Amazon poruszali takie tematy, jak równość płci („Teraz mów mi Tosia”) czy osamotnienie („Leśna paczka”). Każda z bajek jest dostępna na stronie Fundacji, gdzie można pobrać je bezpłatnie.

Serdecznie zachęcamy do bezpłatnego pobrania bajki: www.zoltaczapka.zaczytani.org.

 

*Źródło: Zdrowie psychiczne, poczucie własnej wartości i sprawczość wśród młodych ludzi, 2023, Młode Głowy, Fundacja Unaweza.

**Dane Fundacji GrowSPACE.


10 lat Amazon w Polsce:

W 2024 roku Amazon obchodzi 10-lecie działalności w Polsce. Przez dekadę firma zainwestowała ponad 20 mld zł w rozwój infrastruktury tworząc m.in. 11 centrów logistycznych, biura korporacyjne, Amazon Web Services (AWS), Centra Rozwoju Technologii (Amazon Development Center Poland) oraz działalność sklepu Amazon.pl. Rozwój firmy przyczynił się do stworzenia ponad 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Od marca 2021 roku, gdy uruchomiony został Amazon.pl, firma koncentruje się na zapewnieniu klientom jeszcze szerszego wyboru produktów dostępnych w świetnych cenach i z wygodną, szybką dostawą.

Polska jest dla Amazon ważnym ośrodkiem rozwoju nowych technologii. Od czasu pierwszej inwestycji w kraju, zakupu gdańskiego start upu IVONA Software w 2012 r., polskie zespoły firmy zajmują się tworzeniem wielu popularnych na całym świecie technologii, takich jak Alexa, Polly, Kindle czy smart home security pod marką Ring.

U podłoża wszystkich inwestycji Amazon są zawsze te same cele: być najbardziej zorientowaną na klienta firmą, najlepszym pracodawcą i najbezpieczniejszym miejscem pracy na świecie. Nie byłoby to możliwie bez pionierskich technologii i sztucznej inteligencji, które Amazon rozwija od początku swojej działalności na świecie i w Polsce.