Komunikat prasowy

Zaangażowanie Amazon w walkę z koronawirusem

Zaangażowanie Amazon w walkę z koronawirusem

Działania podejmowane przez Amazon na rzecz pracowników, klientów oraz lokalnych społeczności dotkniętych przez COVID-19. Nie tylko chorzy odczuwają jej działanie – wiele osób musi dostosować się do zmian jakie następują w pracy, szkołach i w innych środowiskach, w których funkcjonują. W jaki sposób Amazon wspiera pracowników, klientów oraz społeczności lokalne w tym trudnym czasie?

Zaangażowanie Amazon w walkę z koronawirusem

27/05/2020

Dbamy o naszych pracowników

Z uwagi na rozwój sytuacji związanej z COVID-19 rekomendujemy, aby wszyscy pracownicy Amazon, którzy mają możliwość wykonywania swoich obowiązków zdalnie, pracowali z domu. Każdy zespół ma jednak różne zadania do wykonania – nie wszystkie można zrealizować z domu.

Ponieważ wiele usług nie jest dostępnych w takim zakresie, jak przed epidemią, nasi pracownicy odgrywają niezwykle ważną rolę. Doceniamy to i chcemy im podziękować m.in. poprzez podwyżki wynagrodzeń, które będą obowiązywać do końca maja br. W Polsce stawka godzinowa wzrosła o 4 zł/h. Będzie to dodatek do dotychczasowej stawki w Amazon, która wynosiła min. 20 PLN brutto. Zmiany w polityce płacowej Amazon to globalnie inwestycja warta prawie 800 mln USD. Dotyczą one pracowników ze Stanów Zjednoczonych, Europy i Kanady.

Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi Amazon w tym trudnym czasie, rekrutujemy ponad 2 000 pracowników – zarówno w pełnym jak i niepełnym wymiarze godzin – w naszych centrach logistycznych w całej Polsce. Zdajemy sobie sprawę z tego, że w obecnej sytuacji ekonomicznej wiele osób zostało pozbawionych pracy w sektorze gastronomicznym, turystycznym czy hotelarskim. Chętnie powitamy ich w naszym zespole. Nowe osoby mogą pracować w Amazon, dopóki sytuacja się nie unormuje, a ich poprzedni pracodawca będzie w stanie ponownie ich zatrudnić.

Więcej informacji na temat rekrutacji można znaleźć tutaj.

Uwzględniając zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz lokalnych służb sanitarnych wdrożyliśmy serię profilaktycznych środków zdrowotnych w naszych obiektach na całym świecie, aby zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom, partnerom oraz klientom.

Regularnie konsultujemy się ze służbami zdrowia i ekspertami medycznymi w celu ustalenia procedur związanych z dokładną dezynfekcją budynków, jeśli u pracownika zostanie zdiagnozowany COVID-19. Ustalamy m.in. w których pomieszczeniach przebywała dana osoba, jak długo, jak wiele czasu upłynęło od jej ostatniej obecności w danym pomieszczeniu, z kim się spotykała. Ponadto, każdy, kto był w bliskim kontakcie ze zdiagnozowanym pracownikiem, jest kierowany do odbywania dwutygodniowej kwarantanny w domu.

Dostosowaliśmy procedury, aby pracownicy naszych centrów logistyki mogli przebywać w bezpiecznej odległości od swoich współpracowników. To oznaczało także rezygnację ze spotkań wewnętrznych podczas każdej zmiany. Informacje niezbędne pracownikom są przekazywane za pośrednictwem tablic zlokalizowanych w pobliżu najczęściej odwiedzanych miejsc oraz podczas rozmów z menedżerami lub osobami z działu HR.

Wszyscy pracownicy Amazon, u których zdiagnozowano koronawirusa lub zostali objęci kwarantanną ze względu na kontakt z chorym, otrzymują 14 dni pełnopłatnego wynagrodzenia. W ten sposób mogą spokojnie wrócić do zdrowia, nie martwiąc się o finanse.

Fundusz wsparcia utworzony przez Amazon docelowo będzie wspierał również pracowników oraz podwykonawców z całego świata, którzy doświadczą trudności finansowych w wyniku nieprzewidzianych wydarzeń – katastrof naturalnych, stanu wyjątkowego w danym regionie czy niespodziewanych problemów osobistych. Wnioskodawcy aplikujący o pomoc z tego tytułu otrzymają grant w wysokości od 400 do 5 tys. USD na osobę.

Wstrzymaliśmy nasz program zwiedzania centrów logistyki e-commerce, anulowaliśmy duże wydarzenia, a większość rozmów kwalifikacyjnych przeprowadzamy online. Jednocześnie zwiększyliśmy częstotliwość sprzątania i dezynfekcji naszych obiektów. Zwiększyliśmy liczbę autobusów, żeby pracownicy mogli zachować bezpieczny odstęp od siebie podczas dojazdu do pracy, organizowanego bezpłatnie przez Amazon. Autobusy są również ozonowane w celu dezynfekcji.

Ponadto, rozłożyliśmy w czasie godziny zmian i przerw, żeby zmniejszyć liczbę osób korzystających ze stołówki w tym samym czasie, tymczasowo zawiesiliśmy kontrole bezpieczeństwa prowadzone przy wyjściu z budynków, aby ograniczyć gromadzenie się ludzi.

Tymczasowo zmieniliśmy również naszą politykę w zakresie korzystania z telefonów komórkowych, aby umożliwić pracownikom kontakt z rodziną w sytuacji, gdy szkoły i przedszkola są zamknięte. Zobowiązaliśmy naszych pracowników do pozostania w domu i zwracania się o pomoc medyczną, jeśli źle się poczują oraz do odłożenia wszystkich podróży służbowych, które nie są niezbędne. Poprosiliśmy ich również o częste mycie rąk wodą z mydłem przez co najmniej 30 sekund, zwłaszcza po wyjściu do łazienki, przed jedzeniem oraz po kaszlu, kichaniu lub wydmuchaniu nosa. Jeżeli mydło i woda nie są łatwo dostępne, nasi pracownicy mogą skorzystać ze środka dezynfekującego na bazie alkoholu o stężeniu powyżej 60%. Rozpoczęliśmy również proces mierzenia temperatury ciała wszystkich osób wchodzących do budynku. Co więcej, chociaż Światowa Organizacja Zdrowia nie zaleca używania masek ochronnych przez osoby, które nie są chore, udostępniamy je pracownikom, którzy chcą je nosić podczas swojej zmiany.

W miarę możliwości wspieramy również pracowników, aby zapewnić im możliwość dalszego wypełniania swoich zobowiązań zarówno osobistych, jak i zawodowych. W razie potrzeby ustalamy indywidualnie harmonogram zmian.

Służymy naszym klientom

Wierzymy, że w tym momencie mamy do odegrania kluczową rolę polegającą na służeniu klientom – zwłaszcza starszym, którzy są najbardziej narażeni – i społecznościom lokalnym. Chcemy mieć pewność, że konsumenci będą otrzymywali na czas podstawowe dla nich produkty. Wraz z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, odnotowaliśmy wzrost liczby osób kupujących online. Jest to związane między innymi z tym, że w zaistniałej sytuacji wielu naszych klientów nie ma innej możliwości zdobycia niezbędnych artykułów.

Dlatego chcemy mieć pewność, że dysponujemy odpowiednimi zasobami, aby zaspokoić ich potrzeby. Nadajemy najwyższy priorytet zamówieniom dotyczącym produktów najbardziej potrzebnych naszym klientom. Do grupy artykułów, które są magazynowane i dystrybuowane w pierwszej kolejności, należą m.in. żywność, produkty zdrowotne, środki higieny osobistej, książki oraz artykuły potrzebne do pracy w domu. Ściśle współpracujemy również z naszymi partnerami, aby jeszcze sprawniej przyjmować transporty towarów, magazynować je i wysyłać do klientów z całego świata.

Podczas gdy Amazon kontynuuje obsługę zamówień i dostarczanie towarów, klienci również mogą pomóc osobom dotkniętym skutkami epidemii. Podczas robienia zakupów online na stronie Amazon.de mogą zaznaczyć opcję „No-Rush Shipping”. W ten sposób możemy sprawniej konsolidować zamówienia i planować działania logistyczne, a co za tym idzie skoncentrować się na spełnianiu potrzeb konsumentów najbardziej dotkniętych przez epidemię.

Klienci liczą na nas jak jeszcze nigdy wcześniej. Na każdym szczeblu naszej firmy pracujemy nad zapewnieniem produktów i usług, które są potrzebne klientom i społecznościom w obliczu globalnej pandemii. Nieustannie monitorujemy oferty dostępne w naszych sklepach, aby upewnić się, że żaden ze sprzedawców nie podnosi sztucznie cen podstawowych produktów, niezbędnych podczas stanu zagrożenia epidemicznego. Chodzi tutaj o przedmioty takie jak maseczki ochronne czy żele do dezynfekcji. Amazon nie akceptuje tego typu praktyk. Do tej pory zablokowaliśmy lub usunęliśmy z naszych sklepów dziesiątki tysięcy przedmiotów, które naruszały naszą wieloletnią politykę sprzedaży. Dokładne zasady obowiązujące sprzedawców można znaleźć tutaj.

Wspieramy naszych klientów

Służymy nie tylko osobom korzystającym z oferty naszych sklepów, ale również klientom Amazon Web Services (AWS). Dokładamy wszelkich starań, aby zaoferować im odpowiednie wsparcie i narzędzia, których potrzebują w tym krytycznym czasie. Dzięki nim ich firmy lub organizacje mogą wciąż efektywnie prowadzić działalność.

W AWS jednym z obszarów, który zidentyfikowaliśmy jako bardzo ważny w związku z pandemią, jest badanie i rozwój diagnostyki polegającej na szybkim oraz dokładnym wykrywaniu wirusa COVID-19 u pacjentów. Lepsza diagnostyka pomoże przyspieszyć leczenie, zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa, a z czasem skrócić przebieg epidemii.

Dlatego uruchamiamy AWS Diagnostic Development Initiative - globalny program wspierający klientów z USA, Europy i reszty świata, którzy pracują nad szybszym wprowadzeniem na rynek dokładniejszych rozwiązań diagnostycznych i wspierają współpracę między organizacjami zajmującymi się podobnymi problemami. W ramach tej inicjatywy nasza pierwsza inwestycja o wartości 20 mln dolarów zostanie przeznaczona na innowacje i rozwój – w tym przyspieszenie badań nad diagnostyką – w obszarach związanych z COVID-19. Dzięki temu lepiej poznamy tego wirusa, a nowe metody jego wykrywania będą  szansą na złagodzenie rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych w przyszłości. Więcej na ten temat można znaleźć tutaj.

Współpracujemy ze Światową Organizacją Zdrowia (WHO), aby przyspieszyć prace nad śledzeniem w jaki sposób rozprzestrzeniania się wirus, zrozumieniem mechanizmów rządzących powstaniem tej epidemii i ograniczaniem jej rozwoju. AWS dostarcza WHO zaawansowane technologie związane z chmurą obliczeniową i wspiera organizację fachową wiedzą techniczną. Począwszy od tworzenia ogromnych repozytoriów danych epidemiologicznych dotyczących poszczególnych krajów, poprzez szybkie tłumaczenie materiałów wideo ze szkoleń medycznych na różne języki, a skończywszy na pomocy pracownikom służby zdrowia na całym świecie w lepszym leczeniu pacjentów.

AWS współpracuje również z innymi organizacjami działającymi na rzecz zdrowia publicznego, instytucjami publicznymi i firmami z całego świata, aby wesprzeć ich wysiłki w walce ze skutkami COVID-19. To oznacza m.in. techniczne wsparcie dla klientów w regionach najbardziej dotkniętych epidemią oraz pokrycie kosztów działania ich infrastruktury w ramach AWS. Dzięki temu organizacje z całego świata mogą szybciej stać się bardziej stabilne biznesowo, między innymi poprzez dostosowanie swoich narzędzi oraz architektury serwerowej.

Usługi AWS oferują również wsparcie dla pracowników z całego świata pracujących zdalnie. Wirtualne pulpity w chmurze, wideokonferencje online czy bezpieczny dysk, umożliwiający wspólne tworzenie i przechowywanie plików – to tylko wybrane funkcje Amazon Web Services, które przyczyniają się do efektywniejszej pracy zdalnej w wielu krajach.

Wspieramy lokalne społeczności

Zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele osób w obecnej sytuacji ekonomicznej zostało pozbawionych pracy w sektorze gastronomicznym, turystycznym czy hotelarskim. Chętnie powitamy ich w naszym zespole – w samych Stanach Zjednoczonych stworzymy 100 000 nowych etatów, a w Polsce ponad 2 000. Nowe osoby mogą pracować w Amazon, dopóki sytuacja się nie unormuje, a ich poprzedni pracodawca będzie w stanie ponownie ich zatrudnić. Więcej informacji na temat rekrutacji można znaleźć tutaj.

W związku z zawieszeniem zajęć w szkołach, udostępniliśmy bezpłatnie warsztaty edukacyjne online. Powstały one w ramach programu STEM Kindloteka i współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Cykl webinarów został podzielony na dwie kategorie – warsztaty skierowane do nauczycieli, bibliotekarzy, edukatorów i rodziców oraz lekcje dla dzieci i ich rodziców. Nad merytoryczną stroną warsztatów czuwa Cyfrowy Dialog – organizacja pozarządowa działająca w obszarze edukacji STEM. Tematy lekcji związane są z przedmiotami ścisłymi – m.in. technologią, inżynierią i matematyką – oraz językiem polskim. Z zajęć STEM Kindloteka online skorzystało już ponad 1 300 uczestników. Więcej informacji na temat warsztatów, harmonogram można zaleźć tutaj, a wszystkie nagrania z przeprowadzonych webinarów są dostępne tutaj.

Co więcej, w związku z ogłoszonym stanem pandemii koronawirusa i rosnącym zapotrzebowaniem na środki medyczne oraz niezbędne produkty, przekażemy 1 milion euro na pomoc organizacjom wspierającym walkę z COVID-19 w Polsce. Środki otrzymają Polski Czerwony Krzyż, Fundacja TVN Nie Jesteś Sam, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz wybrane organizacje działające w skali lokalnej. Darowizna Amazon umożliwi sfinansowanie wyposażenia szpitali, w tym m.in. zakup testów, odzieży ochronnej i specjalistycznego sprzętu. 

Pomagamy na całym świecie. W Seattle stworzyliśmy fundusz mający na celu wsparcie lokalnych małych i średnich przedsiębiorstw, przed którymi stoją trudne wyzwania ekonomiczne związane z COVID-19. W Chinach, dzięki wykorzystaniu naszej sieci logistycznej, byliśmy w stanie dostarczyć miliony niezbędnych przedmiotów pracownikom opieki zdrowotnej w miastach dotkniętych przez koronawirusa – m.in. maseczki ochronne, rękawiczki jednorazowe czy inne artykuły medyczne.

 

Informacja dotycząca wyników kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej w obiektach Amazon:

W ostatnich dniach, w czterech centrach logistycznych Amazon w Polsce odbyły się kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które miały na celu weryfikację poziomu ochrony pracowników przed ewentualnym zakażeniem koronawirusem w miejscu pracy. Państwowa Inspekcja Sanitarna zaaprobowała środki bezpieczeństwa wdrożone przez Amazon i nie znalazła żadnych uchybień w naszych procesach. Co więcej, kontrole wykazały, że w celu ochrony pracowników, firma zastosowała szereg zabezpieczeń, również wykraczających ponad wytyczne rządowe oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego, w tym m.in.:

  • zwiększono częstotliwość i intensywność sprzątania - wszystkie klamki drzwiowe, poręcze schodów, przyciski w windach, schowki i ekrany dotykowe są regularnie dezynfekowane,
  • poproszono wszystkich pracowników o częste mycie rąk wodą z mydłem przez co najmniej 30 sekund, zwłaszcza po wyjściu do łazienki, przed jedzeniem oraz po kaszlu, kichaniu lub wydmuchaniu nosa. Jeżeli mydło i woda nie byłyby łatwo dostępne, należy użyć środka do higieny rąk na bazie alkoholu o stężeniu powyżej 60%,
  • na terenie centrów logistycznych umieszczono dużą liczbę dozowników z płynem dezynfekującym,
  • zobowiązano wszystkich pracowników do pozostania w domu i zwracania się o pomoc medyczną, jeśli się źle poczują,
  • zwiększono liczbę autobusów, aby pracownicy mogli zachować bezpieczny dystans od siebie podczas podróży do i z miejsca pracy, autobusy są również ozonowane w celu dezynfekcji,
  • przeorganizowano przestrzeń stołówek pracowniczych, tak aby zwiększyć przestrzeń pomiędzy osobami do min. 2 metrów,
  • zrezygnowano ze spotkań organizacyjnych z pracownikami i wydłużono przerwy,
  • rozpoczęcie zmian zostało rozłożone w czasie, zmieniono harmonogram przerw i wydłużono czas ich trwania tak, aby wszyscy zdążyli skorzystać z wydawanych przez pracodawcę bezpłatnych posiłków, pomimo zredukowanej liczby miejsc w stołówkach,
  • przeorganizowano łazienki w taki sposób, aby pracownicy mogli zachować odpowiedni odstęp,
  • tymczasowo ograniczono kontrolę osobistą pracowników przy wyjściu, zapobiegając gromadzeniu się osób blisko siebie,
  • przygotowano proces zgłaszania potencjalnych przypadków COVID-19 w ramach Amazon oraz do zewnętrznych instytucji,
  • rozmowy rekrutacyjne na większość stanowisk są przeprowadzane online, a podróże służbowe są ograniczone do minimum.
  • rozpoczęto proces mierzenia temperatury ciała wszystkich osób wchodzących do budynku.

Przykładamy ogromną wagę do bezpieczeństwa, zdrowia i dobrego samopoczucia naszych pracowników, partnerów oraz klientów. Będziemy nadal ściśle współpracować z Państwową Inspekcją Sanitarną, aby zapewnić jak najlepszą ochronę osobom zatrudnionym przez nas.

Co więcej, chociaż Światowa Organizacja Zdrowia nie zaleca używania masek ochronnych przez osoby, które nie są chore, udostępniamy je pracownikom, którzy chcą je nosić podczas swojej zmiany.